Ecografia Cardiacă (sau Ecocardiografia)

11 februarie 2022

Ecografia cardiacă sau ecocardiografia transtoracică se numără printre cele mai  importante investigații imagistice ale cordului.

Ecografia cardiacă : Când este necesară ?

Se efectuează atât în situații clinice acute cât și la bolnavii cronici.

Este obligatorie la evaluarea pacienților cu simptome sau  semne de boală cardiacă.

Ecocardiografia este recomandată la persoanele cu factori de risc  cardiovascular (hipertensiune arterială, dislipidemie, diabet zaharat, obezitate,  fumat, istoric familial pentru boli cardiovasculare).

Se folosește în urmărirea  periodică a bolnavilor cu afectare cardiacă cunoscută, înainte și după proceduri  cardiace intervenționale, chirurgicale sau de tip hibrid. Este indispensabilă în cazul  în care se suspicionează o complicație a intervențiilor sus numite. Poate fi  folosită pentru ghidarea unor proceduri pe inimă (în terapie intensivă, în  laboratorul de cateterism cardiac sau electrofiziologie).

Examinarea ecografică a inimii poate fi necesară și în alte afecțiuni. De exemplu în boli oncologice sub anumite scheme de tratament citostatic, în afecțiuni  pulmonare, reumatologice, infecțioase și autoimune. Se indică și în chirurgia  non-cardiacă, dacă intervenția planificată poate agrava patologia cardiovasculară  preexistentă.

Cum funcționează ?

Este o metodă noninvazivă de diagnostic, se realizează cu ajutorul unui  transductor (sondă) care emite și captează ultrasunete, acesta fiind poziționat pe  toracele pacientului. Prin analizarea informației de ultrasunete se vizualizează inima pe un ecran, în timp real, sub formă de diferite secțiuni (felii). Imaginile  obținute oferă date despre structura și funcția inimii, despre dimensiunea  cavităților cardiace, despre aspectul și funcționarea valvelor. În același timp furnizează informații importante despre vasele mari care vin și pleacă de la  inimă, poate decela prezența unor formațiuni intracardiace ghidând astfel demersul diagnostic și decizia terapeutică

Ecocardiografia transtoracică este o metodă de diagnostic larg accesibilă. Lângă  faptul că este o evaluare relativ rapidă și fără contraindicații, nu necesită nici o pregătire specială a pacientului, putând fi efectuat ori de câte ori este necesar.  Având în vedere că este o examinare nedureroasă și neiradiantă, poate fi  realizată inclusiv la copii și la femei însărcinate.