ECOGRAFIA DOPPLER

11 februarie 2022

Ecografia Doppler (ecografie vasculară), o metodă specială de ecografie care deceleaza morfologia și fluxul sanguin la nivelul vaselor, utilizând o sondă specială. Metoda este nedureroasă și nu necesită pregătire specială.

Segmentele examinate sunt: arterele carotide și vertebrale în teritoriul extracranian, arterele sau venele membrelor superioare, arterele sau venele membrelor inferioare.

Ecografia Doppler : O investigație completă și utilă pentru pacient ?

Metoda se utilizează atât pentru screeningul de boală vasculară la pacienți asimptomatici, dar care au factori de risc cardiovascular. Acești factori pot fi hipertensiune arteriala, dislipidemie, fumători, diabet zaharat tip II sau antecedente familiale de boli cardiovasculare. Dar și la pacienți simptomatici (cu simptome sugestive pentru o boală cardiovasculară).

Ecografia Doppler carotidian se recomandă la pacienții care prezintă amețeli, vertij, tulburări de echilibru sau pierderi ale stării de cunostinta. Dar și la cei care au avut deja un accident vascular cerebral în antecedente.

Aceasta poate detecta ateromatoza carotidiana în diferitele sale stadii de evoluție, de la îngrosarea peretelui vascular până la placa de aterom fără stenoze semnificative sau chiar stenozele carotidiene semnificative.

Ecografia Doppler de artere membre inferioare se recomandă la pacienții care prezintă dureri la nivelul membrelor inferioare la efort sau chiar și in repaus, senzație de picioare reci sau la cei care au leziuni ulcerative la nivelul membrelor inferioare.

Aceasta poate detecta îngustări, stenoze la nivelul vaselor, arterelor membrelor inferioare sau chiar obstructii totale la acest nivel.

Ecografia Doppler venos membre inferioare se recomandă la pacienții care prezintă edeme la nivelul membrelor inferioare, mărire de volum a unuia dintre membrelor inferioare, durere, ulceratii, senzație de picioare grele.

Aceasta poate detecta insuficiența venoasă sau prezenta de cheaguri de sânge la nivelul venelor, așa numita trombozavenoasa. Această afecțiune care poate fi fatală atunci cand nu este diagnosticată la timp.